Ovanheds frihetskamp och
Bodas tillblivelse.
Sammandrag av en artikel av
professor Georg Landberg i bokverket ”Rättvik”, del 1:2, utgiven
1967
av Rättviks socken. Georg
Landberg var historiker och rektor för Fjellstedtska Skolan i
Uppsala.
Ovanheds fjärding kom tidigt i
konflikt med prästerskapet i Rättvik om rätten att hålla gudstjänst på
hemorten.
Avståndet från den nordligaste
byn, Gulleråsen, till Rättviks kyrka är över tre mil, en lång sträcka att gå
varje
söndag. Prästerna å sin sida
värnade om sina och moderkyrkans inkomster från de kyrkliga förrättningarna.
Det tycks ha funnits ett kapell
redan 1586. År 1618 medgavs byggande av ett nytt kapell på villkor att
alla
hushållsföreträdare med sitt
bomärke bekräftade att de icke skulle söka något ”avhändande eller
förminskande
till vår sockenkyrka” (Ovanheds
förpliktelsebrev).
Det hindrade inte en av
undertecknarna, Lars Matsson i Gulleråsen, (född 1578, finns i rekonstruktionen
under
Gulleråsen A5) och andra
ledande män att år 1640 i hemlighet be Ore församling att bli upptagna där. Vid
en
följande förhandling utlovade
prosten i Rättvik, Olaus Andreae (Dalekarlus), bl a gudstjänst i kapellet var
tredje
söndag av honom eller
kaplanen.
1651-06-08 träffades en ny
överenskommelse mellan den nyligen tillträdde kyrkoherden Petrus Schottenius
å
ena sidan, och klockaren Anders
Nilsson, Kärvsåsen (A8), och Hans Hansson, Västanå (B9), å andra sidan,
om
gudstjänst två gånger i månaden
mot en höjning av arvodet. Olaus Andreae brorson, Andreas Danielis, som
var
kaplan åren 1663 - 1672, ägde
och delvis bebodde ett hemman i Kärvsåsen. Under den tiden rådde lugn.
Han
kunde förmodligen bidra med
extra gudstjänster.
Jacob Pigot, som var
befallningsman (kronofogde) över Österdalarna 1691 - 1711, bosatt i Kärvsåsen,
åstadkom
gudstjänster i det närmaste
varannan söndag och alla stora högtider. Genom att han förplägade prästerna i
sin egen
gård kunde dessa inte kräva mer
än 24 öre kopparmynt per gudstjänst. När kyrkoherde Petrus Tillaeus
installerades
1717 kom han överens med
(Pellhans) Anders Olsson, Lenåsen (D10) och (Callur) Hans Olsson, Boda (A3,
född
1707-07-26, kyrkvärd), om
gudstjänst varannan söndag mot betalning av 1 daler och 16 öre kopparmynt per
gång.
Efter Karl XII:s död startade
Erikanders Erik Andersson, Kärvsåsen (A6, född 1677-04-08) en intensiv och
lång-
varig kampanj för en
separation. Han understöddes av nämndemännen (Jöns) Anders Andersson, Ovanmyra
(A3,
född 1671-06-18), Hans Olsson i
Boda (se ovan, svåger till Erik Andersson) och (Callur) Hans Carlsson,
Ovanmyra
(A1c, född 1672-05-27, farbror
till ovannämnde Callur Hans Olsson). Hans Carlssons syster var gift med
klockaren
i moderförsamlingen, Gudmund
Andersson, Söderås.
Erik Andersson betecknas som
icke fullsutten bonde, en gång (1745) som krögare, och möjligen en tid
fjärdingsman.
Tillsammans med Lars Olsson,
Änderåsen (A5, född 1657), inlämnade han 1719 en skrift till drottning Ulrika
Eleonora
med anhållan om egen präst och
egen kyrkogård vid kapellet. Lars Olsson erbjöd sig att som prästgård
överlämna
förre befallningsmannen Johan
Gudmundssons gård i Gruvriset, som hade indragits till kronan, och som han
hade
inlöst. Saken gick via
domkapitel och landshövding till tinget i Rättvik, där det blev en kraftig
opinion mot förslaget.
1727 försökte Erik Andersson på
nytt, då han under pågående riksdag begav sig till Stockholm och begärde
gudstjänst
varje söndag eller sittande
präst och egen kyrkogård. Han hade nu stöd av klockaren Gudmund Andersson, som
önskade
få sin dotter gift med en präst
som kunde få tjänst i församlingen, gärna vid kapellet (hon blev inte prästfru
men så
småningom prästmoder).
Kyrkoherden Olof Kumblaeus skrev en lång inlaga till landshövdingen. Efter många
turer
kallades till sammanträde i
landskansliet 1730-07-01, som emellertid blev resultatlöst. 1732-01-14 medgav
Kungl.
Maj:t gudstjänst två söndagar å
rad jämte alla högtidsdagar och begravningsrätt på villkor att Bodaborna erlade
full
avgift till moderkyrkan. En del
andra ändringar skulle också göras. Emellertid avled landshövdingen och då
domkapitlet
var skeptiskt rann det mesta ut
i sanden.
Något egentligt avbrott i
kampen blev det inte. Med domkapitlets bifall byggde man i stor hast om kapellet
och
anlade en kyrkogård, som
invigdes 1734. (Den dödbok som då måste ha lagts upp har förkommit). Under
höst-
tinget 1734 blev Erik Andersson
bötfälld för fiffel med mantalslängden och därmed sammanhängande
skattebedrägeri.
Sedan kapellbygget var klart
kom nästa framstöt. 1735-06-04 inlämnade Erik Andersson och (Haga eller Kus)
Hans
Olsson, Kärvsåsen (A8, född
1684-09-14), en skrivelse till landshövdingen, där de begärde egen präst och
gudstjänst
varje söndag. Prosten Kumblaeus
svarade argt att fjärdingen ingalunda var enig. Stämningen blev inte bättre när
de båda
”fullmäktige” jämte ovannämnde
Hans Carlsson i Ovanmyra föreslog hos landshövdingen att Gudmund Anderssons
son
Anders Collenius, född 1799,
skulle utses till lärare i fjärdingen och predikant var tredje söndag. Kumblaeus
under-
kände honom
eftertryckligt.
Olof Kumblaeus avled i december
1737 och efterträddes av Gabriel Sewallius. Adjunkten Christoffer Forsberg
blev
nu fungerande skolmästare,
sedan Gudmund Andersson avstått en del av sin klockarlön och halva
klockarbostället.
Stridslusten torde sedan ha
dämpats för en tid av en svår rödsotsepidemi sommaren 1740, ryska kriget 1741 –
1743
och Dalupproret 1743.
Kapellborna lär ha varit särskilt aggressiva när de upproriskt sinnade i socknen
sökte beslagta
kyrkokassan för att finansiera
fälttåget till Stockholm.
Sedan Forsberg befordrats till
kaplan förmåddes den åldrige Gudmund Andersson att avstå resten av lön och
boställe
till adjunkt Olof Forsström,
som blev klockare och skolpräst och därmed fick huvudansvaret för kapellets
gudstjänstliv.
Gudmund Andersson dog
1744-12-07.
Erik Andersson gjorde nu en ny
framstöt. Sewallius hade 1745-05-27 lett en sockenstämma vid Ovanheds kapell
där
han frågade om man var nöjd med
existerande arrangemang. En rad ledande män inklusive kapellklockaren Olof
Hans-
son förklarade sig nöjda, t o m
ovannämnde Hans Carlsson. (Olof Hansson har inte kunnat identifieras. Han finns
inte
med i förteckningen över
klockare i ”Boda sockens historia”.) Erik Andersson sände en vecka senare under
sken av
enighet i kapellet en skrivelse
till landshövdingen, där han begärde gudstjänst varje söndag och hävdade
villighet att
försörja egen
präst.
Nu blev det verklig storm i
hela socknen. Anders Matsson, Gulleråsen (B-b, soldat nr 1 Knapp), hade sagt:
-”Om du
Erkanders Erk skaffar oss
fattiga kapellsbor någon präst på halsen, oss till last, så får du föda honom
själv”. Många
och långa skrivelser växlades,
men vid sockenstämma 1746-03-09 fick landshövdingen enhälligt beslut att det
aktuella
läget skulle bibehållas. Strax
därefter valdes Olof Forsström till pedagogicus och klockare. Därmed hade
Rättvik fått
sin
klockarpräst.
Ändå gjorde kapellborna i
slutet av 1751 genom Leksandsriksdagsmannen Jonas Olsson en sista framstöt hos
Kungl.
Maj:t om sittande präst och
ständig gudstjänst, som bryskt avvisades av hattregeringen med en ”åtvarning”.
Erik
Andersson dog följande
år.
Hösten 1753 gjorde kapellborna
en anhållan hos landshövdingen om att åtminstone slippa delta i underhåll av
bolgårdar
och sockenstuga nere i Rättvik.
Georg Landberg betecknar skrivelsen som ”en kombination av spontan folklighet
och
diplomatiskt raffinemang”. Den
hade författats av en ung, skrivkunnig bonde, Anders Hansson, Ovanmyra. (Kan
vara
Jöns Anders Hansson, född
1727-09-07, Ovanmyra A3, eller Bränd Anders Hansson, född 1725-05-23,
Ovanmyra
C24, båda till synes betydande
gårdar. Jöns Anders farfar var nämndeman.) Utöver av Anders Hansson själv
under-
tecknades skrivelsen av (Skägg)
Erik Andersson, Västanå (A2, född 1684-06-08, korpral Knapp), (Jöns Lars)
Olof
Olsson i Kärvsåsen (A2, född
1714-01-13), (Pell) Anders Matsson i Solberga (B4, född 1683-12-26,
nämndeman,
rotemästare), ovannämnde (Haga
eller Kus) Hans Olsson i Kärvsåsen (A8) och (Laggar) Anders Olsson i
Solberga
(A1, född 1712-07-19). Det blev
ett kärvt avslag.
År 1759 blev Olof Kumblaeus d y
kyrkoherde i Rättvik. Han förde en mera generös kapellpolitik, bl a fick
kapellet en
ny klockstapel på
moderförsamlingens bekostnad. Under slutet av 1700-talet började statsledningen
se mera positivt
på kapellseparationer och
diskussionerna i kapellförsamlingen kom att handla om kyrka av trä eller sten,
och var den
skulle stå. 1847 började man
bygga en stenkyrka på Bodbacken, som invigdes 1851. 1856-06-27 beslöt
regeringen
att Boda skulle skiljas från
Rättvik vid nästa kyrkoherdeskifte, vilket inträffade
1875.
2003-03-16
Olof
Hansson